’s Werelds meest populaire kwaliteitsnorm, ISO 9001:2015, is onlangs definitief gepubliceerd en ook de Nederlandse vertaling is inmiddels beschikbaar. Dat betekent dat organisaties tot september 2018 de tijd hebben om over te stappen. Hoe eerder u dit doet, hoe sneller u profiteert van de voordelen ervan. Ons advies daarbij luidt: maak het uzelf vooral niet te moeilijk!
Veel is er al geschreven over de wijzigingen in de nieuwe ISO-norm, maar wat hoeft nu NIET te worden gewijzigd, kijkend naar wat bedrijven geïmplementeerd hebben vanuit de voorlaatste ISO-norm?
De volgende wijzigingen hoeven bijvoorbeeld NIET te worden uitgevoerd:
Handboek en procedures in de prullenbak
De ISO9001:2015 eist geen kwaliteitshandboek of gedocumenteerde procedures meer. Als er echter een handboek en procedures aanwezig zijn en u werkt hier naar volle tevredenheid mee, dan is het absoluut geen eis om hiermee te stoppen.
Alle documentatie van het kwaliteitssysteem hernummeren en hernoemen
De 2015-versie is gebaseerd op de High Level Structure en heeft daardoor een andere opbouw met andere referenties. Waar in de ISO9001:2008-versie bijvoorbeeld werd gesproken over termen als ‘registraties’ en ‘leveranciers’, spreekt de herziene versie over ‘gedocumenteerde informatie’ en ‘externe aanbieders’. Uiteraard kan een organisatie ervoor kiezen om haar systeem volledig om te nummeren en eventueel nieuwe benamingen in te voeren. Als u echter met de huidige, in gebruik zijnde termen goed uit de voeten kunt, is dat prima.
Eveneens kan het zijn dat bedrijven hun systeem om willen gooien en het willen opbouwen conform de volgorde van de hoofdstukken uit de 2015-versie. Bedenk echter vooraf wel of de tijd en moeite die u steekt in het doorvoeren van deze wijzigingen, opwegen tegen de voordelen van de wijzigingsacties. Als uw systeem volledig voldoet aan de eisen uit de ISO9001:2015, is wijzigen niet nodig.
Directievertegenwoordiger verwijderen
Een ander verschil is dat er in de nieuwe versie geen eis meer is voor het aanstellen van een directievertegenwoordiger. Als een organisatie echter wil blijven werken met een directievertegenwoordiger – omdat dit bijvoorbeeld de interne communicatie vergemakkelijkt – is dat geen probleem. Houd echter in de gaten dat enkele van de verantwoordelijkheden die voorheen bij de directievertegenwoordiger lagen, nu een verantwoordelijkheid zijn van de directie zelf.
Meer informatie of ondersteuning bij het omzetten van uw systeem naar de ISO 9001:2015? Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.
Auteur: Ronny Stokmans, Adviseur Trigade Waalre